Examenstress

Het examen komt er aan, bang voor examenstress?

Veel jongeren hebben hier last van, de een meer dan de ander. Logisch, een examen is toch wat anders dan een proefwerk.
Stress krijg je in situaties waarin je een prestatie moet leveren waar veel vanaf hangt en waarvan de afloop onzeker is. Stress kan ook een positief effect hebben. In gevaarlijke situaties zorgt stress er bijvoorbeeld voor dat je gaat vluchten of vechten. Maar bij een examen kan stress zo hinderlijk worden dat je niet goed meer presteert. Waar kun je last van krijgen: Trillende handen, knikkende knieën, overmatig transpireren, het gevoel niets meer te weten of zelfs van een.

Hoe houd je die zenuwen het beste onder controle?

Zorg voor een goede studieaanpak, voldoende nachtrust en een regelmatig leven. Dit is de basis voor een goede prestatie.
Praat over de stress met je klasgenoten, ouders of een docent. Door het praten kan er al een last van je afvallen! 
Blijf niet continue blokken maar wissel het studeren af met ontspanning en beloon jezelf voor het harde werken.
Wees niet te perfectionistisch. Je hoeft en kunt niet alles te weten, fouten maken mag. 
Blijf rustig, verspil je energie niet aan gepieker. Tijdens een black-out kom je toch niet op de juiste informatie. Neem even pauze of ga verder met iets anders, of met een andere vraag.
Als het je helpt, kies dan voor iets waar je steun bij vindt, zoals een geluksvoorwerp en neem dit mee naar je examen.
Iedereen die een examen moet doen zal zich wat gespannen voelen of erover piekeren. Je kunt piekeren over:

Het examen; het zal te moeilijk zijn, te veel of er is te weinig tijd. 
Over jezelf; ik kan het niet, ik weet het niet, ik krijg vast een black-out.
Over de gevolgen; ik zak en dan is het hele jaar mislukt en m’n vervolgstudie is naar de knoppen, ik stel mijn ouders teleur.
Schaamte; de anderen kunnen het beter, sta ik daar met mijn slechte punt.
Als je dit soort gedachten hebt zorgen die er eigenlijk voor dat je al helemaal geen zin meer hebt om te gaan leren. Als je denkt dat het toch niet lukt…..waarom zou je dan nog beginnen. Daardoor begin je misschien te laat met leren, maar besef dat je een goede voorbereiding nodig hebt, hierdoor heb je de meeste kans op een goed resultaat.
Probeer dus deze negatieve gedachten achter je te laten. 

Wat kun je doen?

Zorg voor een goede aanpak van de studiestof. Welke hulpmiddelen kun je gebruiken. Internet? Opschrijven? Weet wat de hoofdzaken zijn van de stof en toets of je deze begrijpt. Stem je voorbereidingen af op de eisen van het komende examen. 
Deel je tijd goed in. Verdeel de beschikbare tijd tussen leren en vrije tijd. Maak een (schriftelijk) werkplan, want uitstellen van ‘angstige activiteiten’ gaat anders gemakkelijk. Plan wat reservetijd, want soms gaat het wat trager dan je zelf zou willen en met reservetijd hoef je jezelf niet druk te maken. 
Bespreek met je docent hoe je meerkeuze- en open vragen het beste kunt aanpakken. Hierdoor vergroot je je examenvaardigheden. 
Houd tijdens het examen je gedachten bij de taak en dwaal niet af naar (persoonlijk) gepieker. Verdeel de tijd op het examen evenwichtig over het aantal vragen en ben niet bang om even te pauzeren. Hierdoor voel je je minder opgejaagd en voorkom je dat je vragen gaat afraffelen. 
Neem bij een black-out pauze en ga door met een andere vraag. De kennis die je nodig hebt, is even niet beschikbaar. Hoe harder je ernaar op zoek gaat hoe moeilijker het wordt. 
Als je toch een vak niet haalt is het belangrijk om na te gaan waar het fout ging. Het kan liggen aan je voorbereiding of aan je manier van examen afleggen. Ga naar je docent of een klasgenoot en vraag of je het examen kunt nabespreken. Zo kun je je beter voorbereiden op de herkansing.
Voor straks in ieder geval heel veel succes met de examens!