Strijd aan de eettafel

We horen het vaak: ‘Het is elke dag weer een strijd aan tafel.

Mijn kinderen lusten niets, blijven niet zitten en eten heel langzaam.’ Dit is een greep uit de onderwerpen waarmee ouders naar het centrum voor jeugd en gezin komen. De maaltijd is juist een geschikt moment om te genieten van het samenzijn als gezin en een leuk contact met elkaar te hebben. Daarnaast maken ouders zich ook zorgen.

‘Blijft mijn kind wel gezond? Eet mijn kind wel voldoende?’

Ieder kind heeft wel eens een periode dat het slecht eet. Eten heeft weinig invloed op de lengtegroei. U hoeft zich daarom niet snel zorgen te maken of uw kind wel voldoende eet, ook al is uw kind kleiner dan leeftijdsgenootjes. 

Wij geven u graag een aantal tips:

  • Maak van de maaltijd geen machtsstrijd.Iedereen is klaar met eten en uw kind heeft het bord nog niet leeg. Neem dan zonder commentaar het bord weg, ook al heeft uw kind voldoende tijd gehad. Vaak is 20 tot 30 minuten genoeg voor een maaltijd; gebruik eventueel een kookwekker. Toon geen bezorgdheid, neem een houding aan van ‘graag of niet’, ‘volgende keer beter’. Ga niet opdringen, voeren of dreigen. Daarmee bereikt u meestal het tegendeel. Ga ’s avonds voor het slapen geen eten voor uw kind klaarmaken.
  • Wanneer uw kind niet wil eten kan er iets dwars zitten. Uw kind voelt zich misschien niet lekker, of er is iets vervelends (op school) gebeurd. Probeer erachter te komen wat er aan de hand is en besteed daar dan aandacht aan.
  • Soms is een kind gewoon te moe of opgewonden. Gelukkig heeft het lichaam voldoende reserves om een maaltijd over te kunnen slaan.
  • Niet willen eten kan een vorm van aandacht vragen zijn. Uw kind weet dat het door niet te eten aandacht krijgt. Geef daarom tijdens de maaltijd geen extra aandacht. Positieve aandacht op een ander moment werkt vaak beter. Goed gedrag tijdens de maaltijd kan een (kleine) beloning betekenen, bijvoorbeeld een spelletje na het eten.
  • Kinderen hebben net als volwassenen hun eigen voorkeur. Daar mag u best rekening mee houden. Laat uw kind zelf keuzes maken tussen een aantal gerechten, hij heeft dan toch het idee dat hij zelf invloed heeft op de maaltijd.
  • Kinderen moeten nog vaak wennen aan allerlei smaken en ze ‘leren’ eten. Daarbij is het belangrijk dat uw kind toch een klein beetje proeft, ook al vindt hij het niet lekker.
  • Negeer kleine problemen zoals zeuren over het eten, eet zelf rustig door. Als het kind ongewenst gedrag vertoont dat moeilijk te negeren is, vertel hem dan zo duidelijk mogelijk, waarmee hij moet stoppen. Houdt hij niet op, zet dan je kind even apart.
  • Laat uw kind zelf opscheppen.
  • Betrek uw kind actief bij de maaltijd: samen boodschappen doen, meehelpen met koken, tafel dekken.
  • Kijk naar het eetpatroon. Krijgt uw kind vaak tussendoortjes, drinkt uw kind vlak voor de maaltijden veel.