Nieuws

Alle nieuwsartikelen

Voorlezen in de bibliotheek

2 september 2014

Het voorlezen in de bibliotheken op woensdagmiddag gaat weer starten!

In de locaties Zeeland en Schaijk:
Woensdagmiddag 10 september gaan wij weer voorlezen voor peuters en kleuters, van 15.00 tot 15.30 uur.
En ook 8 oktober, 12 november en 10 december wordt er voorgelezen in de bibliotheek.

In de locatie Uden:
Elke woensdagmiddag van 14.30 - 15.00 uur komen luisteren naar een mooi verhaal.
Voor alle kinderen van 3-8 jaar.

Voorlezen: Leuk en leerzaam voor uw kind

Voorlezen aan kinderen is belangrijk.
Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt ze veel plezier. Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters zijn er De Nationale Voorleesdagen, van 22 januari tot 1 februari. Doel van deze dagen is het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen, te bevorderen. Zo worden kleintjes grote lezers.

Luisteren en fantaseren
Voorlezen legt de basis voor goed kunnen lezen en schrijven. Het prikkelt uw kind om heel goed te luisteren en aandachtig te zijn. Uw kind leert niet alleen nieuwe woorden, maar ook verschillende klanken en woorden te onderscheiden. Illustraties in een voorleesboek stimuleren de fantasie en helpen te denken in taal. Laat uw kind daarom ook eens in eigen woorden mee vertellen. Zo leert het spelenderwijs zelf zinnetjes maken.

Voorleestips
U zou best méér willen voorlezen, maar na een drukke werkdag komt u er niet aan toe. En áls u de tijd heeft, dan zult u net zien dat uw kind er geen zin in heeft. Hoe krijgt u uw kind zover dat het de rust en aandacht heeft voor een paar luisterminuten? Enkele tips:
•Gebruik een boekje dat leuk en geschikt is voor de leeftijd van uw kind. De medewerker in de   bibliotheek of boekhandel kan u adviseren. Uw kind kan gratis lid worden van de bibliotheek.
•Zoek een voorleesmoment dat het beste bij uw kind past. Dat kan bedtijd zijn, maar ook een ander moment van de dag.
•Maak uw kind nieuwsgierig door eerst eens te praten over de illustraties op de kaft van het boek.
•Begin met een paar minuten en de volgende keer misschien langer. Rek de tijd langzaam op.
•Laat uw gezicht meespreken. Maak oogcontact om de aandacht gevangen te houden.
•Speel met uw stem. Laat horen als een verhaal vrolijk of spannend is.
•Geef uw kind een complimentje als het goed geluisterd heeft.