Nieuws

Alle nieuwsartikelen

Examens gestart!

13 mei 2014

Proefwerk? Examen? Spreekbeurt? Speciaal voor iedereen die duizend doden sterft enkele tips van Meesters in Leren die je op weg zullen helpen.

Tip 1: Accepteer de spanning. Het is heel normaal om zenuwachtig te zijn, je bent hierin niet alleen. En spanning is zelfs nuttig want het verhoogt de concentratie! De zenuwen gaan ook nooit over. De meeste mensen hebben daar hun hele leven last van. Gelukkig kun je leren omgaan met de spanning.

Tip 2: Wees lief voor jezelf! Je mág zenuwachtig zijn! Leer stapje voor stapje om beter om te gaan met de spanning. Gun jezelf een geleidelijke verbetering hierin, het hoeft niet ineens ‘over’ te zijn. Sterker nog: het zal nooit helemaal ‘over’ gaan omdat je de spanning nodig hebt voor extra concentratie!

Tip 3: Een goede voorbereiding geeft je basiszekerheid! Dus het is waar wat je docenten zeggen over goed plannen? Ja. Sorry. Het is niet voor niets dat alle docenten daar zo over doorzeuren ;-) De stof in kleine stukjes hakken, ruim van te voren beginnen met leren, de laatste avond enkel kort herhalen en je toetsstrategie voor de geest halen: spiekbrief uit je hoofd leren, hoe ga je de vragen strategisch benaderen, enzovoorts.

Tip 4: Over zeuren gesproken: zorg dat je die negatieve zeurstem in je hoofd de mond snoert! Iedereen kent dat stemmetje wel: “Je kunt het toch niet, wie denk je wel dat je bent, je bent te stom, je kunt net zo goed niks meer doen want het mislukt toch”, vul zelf maar in… Schrijf jouw persoonlijke ‘zeurzinnen’ eens op. En draai ze nu eens om: “ik kan niks” wordt “Ik kan alles leren”. “Ik vind het te moeilijk” wordt “ Ik kan het nog niet en ik ga het nu dus leren”. Bedenk ook eens jouw 10 beste eigenschappen (ja echt, ik bedoel niet 3 of 5, maar 10!). Schrijf ze op en hang ze boven je bureau. Lees ze hardop voor om die zeurstem er mee om de oren te slaan de volgende keer dat deze jou weer eens lastig valt ;)

Tip 5: Stel reële eisen! Moet jij 100% presteren van jezelf? Dat is niet realistisch! Stel dat je 70% of 80% zou scoren, of zelfs ‘maar’ 60%...

Tip 6: Wees lief voor je lijf! Geen (sterke) koffie, Red Bull, Dextro Energy (druivensuiker) of zakken spekkies! Deze zorgen weliswaar voor een snelle hoge piek in je bloedsuikerspiegel en/of een flinke shot cafeïne, wat even héél erg lekker voelt. Maar NIET DOEN! Heel erg slecht voor je lijf en dus heel slecht voor je hersenen. Glucose (bloedsuiker) is de brandstof voor je hersenen. Wanneer je het bloedsuikerniveau kunstmatig omhoog laat schieten, zakt het daarna heel snel onder het normale niveau. Van de regen in de drup, want daardoor kun je niet meer goed denken én het duurt lang voor je niveau weer op peil is :-( Cafeïne verhoogt daarnaast ook het stressniveau, en dat is nou net wat je niet wilt!

Tip 7: Het is lastig om je bestaande patronen te doorbreken! Je kunt van te voren nog zó bedenken dat je het deze keer anders gaat doen, onder de druk van het moment zelf is dat niet eenvoudig vast te houden. Dat is allemaal normaal. Voel je tijdens het S.O. of het examen dat je tóch de grip verliest, neem dan een pauze. Je kunt beter 1 ( of zelfs 5!) minuten nemen om rustig te worden dan dat je doorploetert. Beter minder opdrachten gemaakt die goed beantwoord zijn dan alles gestresst ingevuld en (daardoor) veel fouten! Pak je kladblaadje en schrijf je anti-zeurzinnen nog eens op, of je 10 goede eigenschappen! Neem de tijd om vijf keer rustig adem te halen en al je spieren een keer aan te spannen zodat ze daarna juist lekker los zijn.

Heb vertrouwen in jezelf, en ben trots op elke stap die je zet! Succes!

“Dit artikel is geschreven door Marjan van der Donk van Meesters in Leren. Kijk voor het gratis eBook “Tips voor middelbare scholieren op weg naar betere cijfers” op www.meestersinleren.nl